Novosti

Nikola Vidaković: Cilj nam je s Ličkim doći do 10 posto udjela na domaćem tržištu krumpira

Lički krumpir zaštitni je znak tvrtke Agrovelebit d.o.o., certificiranog proizvođača koji ima ambiciozne planove u čijoj realizaciji im pomažu i sredstva EU fondova.

Agrovelebit d.o.o. iz općine Lovinac, poduzeće koje je uspješno brendiralo Lički krumpir, zaštićen na razini Europske unije još 2015., ove godine očekuje rekordni prinos na 36 hektara, od kojih se 20-ak ha navodnjava.

“Prema svemu sudeći ovo će biti i rekordna godina krumpira u Međimurju, najvećem domaćem uzgajalištu, pa tek treba vidjeti kako će se kriza uzrokovana koronavirusom odraziti na prodaju na jesen”, kaže odmah direktor Nikola Vidaković svjestan da lički još dugo, kada su u pitanju količine, neće moći parirati međimurskom.

Naime, veće količine su te koje, uz potvrđenu kvalitetu, nedostaju ovom krumpiru čiji su trenutno u Lici jedini certificirani proizvođač koji može ponuditi značajnije količine za tržište. Sadašnja proizvodnja im je malo veća od tisuću tona te, kako bi povećali kapacitete, planiraju i kooperaciju s nekim od 350 poljoprivrednika u ovoj općini koja broji tisuću stanovnika.
Cilj je Agrovelebita, otkriva dugogodišnji direktor, doći do 10 posto udjela na domaćem tržištu krumpira koji je nekoć u ovom kraju bio zamjena za kruh. S obzirom da im je kvaliteta iznimno bitna, iskoristili su i mogućnosti mjere 3 Programa ruralnog razvoja odnosno tipa operacije 3.1.1. “Potpore za sudjelovanje poljoprivrednika u sustavima kvalitete”.

Kako nam je pojasnio, za sustav kvalitete za poljoprivredni proizvod Lički krumpir, Agrovelebit d.o.o. ostvario je 2018. godine potporu u najvišem iznosu od 43.800 kuna. Udio Europske unije iznosi 85% dok je udio RH 15%, a potpora se dodjeljuje korisnicima koji po prvi put ulaze ili najdulje 5 godina sudjeluju u sustavu kvalitete za zaštićene oznake izvornosti i zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla. Registracijom i zaštitom naziva poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda oznakom izvornosti, oznakom zemljopisnog podrijetla ili oznakom zajamčeno tradicionalnog specijaliteta podiže se vrijednost istog, što istovremeno znači i povećanje dohotka za proizvođača tog proizvoda. Važan je i utjecaj takvih proizvoda na doprinos održivom razvoju ruralnih područja i jačanju turističke ponude.

Osim navedenog, prijavili su se i lani prošli na natječaju za podmjeru 6.4. “Ulaganja u stvaranje i razvoj nepoljoprivrednih djelatnosti”, provedba tipa operacije 6.4.1. “Razvoj nepoljoprivrednih djelatnosti u ruralnim područjima”. Riječ je o vrijednosti projekta u iznosu od 1,25 milijuna kuna, koji sa 40 posto sufinancira nabavku poljoprivredne mehanizacije.

Uz to, planiraju se javiti na natječaj za provedbu Podmjere 4.1. “Potpora za ulaganja u poljoprivredna gospodarstva”, tipa operacije 4.1.1. “Restrukturiranje, modernizacija i povećanje konkurentnosti poljoprivrednih gospodarstava, ulaganja u skladišne kapacitete za krumpir” jer je ovaj sektor prilično ‘uzdrmala’ najava ukidanja brojnih zaštitnih sredstava kojima se dosad tretiralo ovo povrće.

No, Agrovelebit nije samo tvrtka koja se bavi krumpirom. Uzgajaju i crvena angus goveda odnosno u sustavu krava-tele imaju stado od 60 grla ove mesne pasmine.

“Imamo ukupno 300 hektara zemljišta, od čega je pašnjaka znatan dio“, ističe Vidaković koji drži da bi spas za one koji se žele baviti poljoprivredom, bilo uvođenje poreza na neobrađenu zemlju.

“Ovako jako puno obradive zemlje, ne samo livada i pašnjaka, stoji više od pedeset godina zaraslo u šikaru, što dovodi do njezina propadanja, a devastira se i čitavi krajolik”, naglašava direktor tvrtke koja danas ima 11 stalno zaposlenih i zna s čim se više neće baviti.

Zbog prekiselog tla u ovom dijelu Like, a nakon pokusne proizvodnje na jednom hektaru koja nije dala očekivane rezultate, definitivno odustaju od kupusa.